Будуємо мости, щоб зруйнувати стереотипи та упередження
Мовне питання є гострою проблемою протягом досить тривалого часу, і це спричинило багато бурхливих та емоційних дискусій, тому ідея мостів та діалогу є дуже важливою, адже допоможе зупинитися не на каменях спотикання, а на конструктивних шляхах подолання суперечності.
Українська асоціація дослідників освіти виборола право на реалізацію проєкту “Будуємо мости, щоб зруйнувати стереотипи та упередження” за підтримки Центру Управління і Культури Європи університету Санкт-Галлена (Center for Governance and Culture in Europe University of St.Gallen) (Швейцарія).
Метою проєкту є поширення інформації про результати двох попередніх проєктів, реалізованих УАДО: «Сприяння міжкультурному діалогу щодо реформування освіти в Чернівецькій області» (02 травня – 31 листопада 2018 р., в межах програми "Просування реформ в регіони" за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid) та Міжнародного фонду «Відродження» (http://www.irf.ua), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій та "Європейською правдою"), "На освітніх перехрестях: науково обгрунтований діалог із національними меншинами у Чернівецькій та Закарпатській областях» (2019, Фінська підтримка української шкільної реформи). У двох попередніх проектах, що стосувалися мовного питання, міждисциплінарна група експертів провела 70 глибинних інтерв’ю, 6 фокус-груп та 4 круглих столи з представниками румунської меншини та українцями, які проживають на прикордонних територіях (учні старших класів, вчителі, директори, батьки, представники органів управління освітою). Також команда провела аналіз друкованих ЗМІ та соціальних мереж.
Як результат, УАДО має широку базу даних про людей та матеріали, що виражають позицію щодо меншин на прикордонних територіях з основним акцентом на мовній проблемі. Команда УАДО відзначила деякі думки, поширені серед прикордонної громади. Деякі з них:
(1). Представники румунської меншини в Україні не говорять українською.
(2). Усі молоді представники румунської меншини не хочуть вивчати українську, оскільки пов’язують свої подальші життєві стратегії з роботою за кордоном.
(3). Мовний закон руйнує школи національних меншин.
(4). Неможливо однаково добре розмовляти українською (як державною мовою) та румунською (як рідною мовою).
Завдяки чинному проєкту УАДО зробила практичні кроки, які допомогли побудувати мости, щоб зруйнувати стереотипи та упередження та поширити результати попередніх досліджень серед спільноти. Поширення відбулося як серія чотирьох медіа-мостів, які зібрали представників прикордонних громад, які переважно були відібрані з бази даних респондентів проектів.
Відкрите обговорення транслювалося Facebook та розміщене на Youtube, охоплюючи різні категорії населення та залучаючи їх до обговорення.
Кожен медіа-міст було присвячено обговоренню одного твердження. ПІсля кожного медіа-мосту пост-реліз було надісланий на різні радіоканали (українською та румунською мовами).
Для кожного медіа-мосту команда підготувала інфографіку на основі результатів досліджень (інтерв’ю, фокус-груп та аналізу засобів масової інформації) та коротку презентацію двох виданих книг: «На освітніх перехрестях: діалог з національними меншинами в Чернівецькій та Закарпатській областях» (2020 ), «Соціокультурний дискурс щодо мови навчання національних меншин у Чернівецькій області» (2019).
Під час реалізації проєкту було охоплено широке коло зацікавлених осіб та пояснено науково обґрунтовані результати досліджень легко зрозумілою мовою.
Команда проєкту: доктор соціологічних наук, професор Світлана Щудло (м. Дрогобич), кандидат соціологічних наук, доцент Тетяна Медіна (м. Чернівці), кандидат політичних наук Марін Герман (м. Чернівці). Координатор проєкту – доктор педагогічних наук, професор Оксана Заболотна (м. Умань).
Звітні матеріли за проєктом. Проєкт “Будуємо мости, щоб зруйнувати стереотипи та упередження” за підтримки Центру управління і культури Європи Університету Санкт-Галлена (Швейцарія) реалізований Українською асоціацією дослідників освіти у вересні-жовтні 2021 року.
У межах проєкту було проведено чотири медіамости:
Медіаміст 1. "Представники румунської меншини в Україні не говорять українською"
Інфографіка з теми медіамосту 1
Медіаміст 2. «Усі представники молоді з румунської меншини не хочуть вивчати українську мову, оскільки пов'язують свої подальші життєві стратегії з роботою за кордоном».
Інфографіка з теми медіамосту 2
Медіаміст 3. Мовний закон руйнує школи національних меншин
Інфографіка з теми медіамосту 3
Медіаміст 4
Інфографіка з теми медіамосту 4
Інформація про проєкт та його результати у ЗМІ
Публікація у газеті "Новий день" українською мовою
Публікація в газеті "Новий день" румунською мовою
Радіопередача на Українське радіо Буковина