Діяльнісні та ігрові методи навчання підтримують розвиток учнів у часи кризи

(Авторка – Рейчел Паркер)

11
Українські вчителі початкових класів, які отримали підтримку у впровадженні діяльнісних та ігрових методів, спостерігали більший ріст грамотності та соціально-емоційних навичок своїх учнів порівняно з учнями інших вчителів.

В останні роки діти в усьому світі зазнали значних перерв у навчанні, особливо діти в Україні.
У всьому світі визнано, що гра має вирішальне значення для розвитку когнітивних, фізичних, творчих, соціальних та емоційних навичок, необхідних для процвітання дітей.

Наше 4-річне дослідження "Ефективність впровадження діяльнісних та ігрових методів навчання в освітній процес Нової української школи" свідчить про те, що ігрове навчання також є захисним фактором для дітей, сприяючи підвищенню їхньої грамотності та розвитку соціально-емоційних навичок у кризові часи.

Понад 50 дослідників зробили свій внесок у цю новаторську роботу під керівництвом Австралійської ради освітніх досліджень (ACER) та LEGO Foundation за підтримки Української асоціації дослідників освіти (УАДО).

Результати дослідження наразі розглядаються Міністерством освіти і науки України. 

Як сказала одна вчителька: "Особливо в наш час, коли емоційний стан дітей не дуже врівноважений, [застосування діяльнісних та ігрових методів] дозволяє нам не лише навчати, а й врівноважувати емоційний стан дитини, що дуже важливо".

У чому полягало дослідження?
Проект "Навчання через гру в школі" виник на основі глобального дослідження, проведеного ACER та LEGO Foundation у 2018 році. Дослідження показало, що ефективне навчання через гру в початковій школі характеризується як цілісний навчальний досвід, який є змістовним, ітеративним, радісним, соціально інтерактивним та активним.

У наступному дослідженні, проведеному в Україні з 2019 по 2024 рік, взяли участь 30 вчителів та 1 500 учнів початкових шкіл у 5 областях України.  У ньому порівнювалися результати експериментальної групи, яка брала участь у 2-річній програмі професійного навчання, та контрольної групи.
Вчителі експериментальної групи пройшли інтерактивні онлайн-модулі за підходом "Навчання через гру", що ґрунтується на визначеннях гри та навчання, розроблених Фондом LEGO, та працювали з досвідченими тренерами.
Вони дізналися, як ігрова педагогіка допомагає вчителям відповідати очікуванням навчальної програми та вимірювати вплив. Вони також розвинули свої навички спільного, проблемно-орієнтованого та соціально-емоційного навчання і здобули вміння підтримувати учнівську ініціативу.
У 1-му і 3-му класу дослідники проводили інтерв’ю з дітьми, щоб оцінити  виразність усного мовлення, розуміння на слух, емпатію, самосвідомість, саморегуляцію, вміння розв'язувати проблеми і конфлікти.
Використовуючи рубрики, експерти оцінювали кожну дитину індивідуально, коли вона взаємодіяла з ігровими предметами та сценаріями.

Основні висновки
Попри освітні виклики, спричинені пандемією COVID-19 та війною в Україні, більшість учнів все ж продемонстрували навчальний ріст протягом досліджуваного періоду.

Контрольна група, яка мала меншу частку учнів із сімей з низьким соціально-економічним статусом, ніж основна група (25% порівняно з 44%), мала вищий середній бал за всіма тестами. Однак ми зафіксували більший приріст серед учнів основної групи.

Середній бал грамотності в контрольній групі зріс на 8,86 на кінець 3-го класу. В експериментальній групі він зріс на 10,29 балів.

Аналогічні результати були виявлені при вимірюванні соціально-емоційних навичок: середнє зростання балів склало 10,72 в контрольній групі та 12,26 – в експериментальній.
Хоча через війну кількість учасників наприкінці дослідження була меншою, ніж на початку, спостерігати більше зростання серед учнів, які випробували ігровий підхід до навчання, було обнадійливо.

Зміни у практиці викладання

Було записано дев'яносто відеозаписів уроків, які демонструють зміни в практиці вчителів, які взяли участь у 2-річній програмі професійного навчання. З часом все більше вчителів у експериментальній групі вважали ігрове навчання новим способом мислення про освіту і бачили в дітях більшу здатність до розв'язання проблем. 

У відгуках вчителів прозвучало здивування і радість від того, як реагували учні. "Вони вважали себе архітекторами... мріяли, фантазували, малювали, створювали, і це було дуже цікаво", - сказав один учитель про вправу з проектування ідеальної школи.

Інша вчителька прокоментувала, як дослідження сприяло самостійному навчанню: "Раніше такого не було, діти не були залучені. Раніше вони просто переказували інформацію, і на цьому все ..... Тепер це надихає".

Ще одна вчителька був у захваті від навчання за принципом "рівний-рівному". "Вони ... почали обговорювати між собою. ... Вони співпрацювали, вони організовували, і протягом 20 хвилин я сиділа з відкритим ротом і спостерігала".
 

Куди рухатися далі?

Дослідження надає докази впливу застосування ігрових і діяльнісних методів на інші ланки освіти, які варто розглянути. Тепер дослідники можуть описати на різних рівнях кваліфікації знання, переконання та практики, які необхідні вчителю для успішного впровадження навчання в ігровій формі. Це дає нам дорожню карту, яка показує, як ігрове навчання посідає важливе місце в освітньому процесі початкової школи.

Дізнатися більше

Звітні матеріали:

Паркер, Р., Беррі, А., Пікер, К., Джефріс, Д., Андерсон, П., & Заболотна, О. (2024). Ефективність упровадження діяльнісних та ігрових методів навчання в освітній процес Нової української школи, 2019-2024. Австралійська рада дослідників освіти. - анотований звіт
 

Паркер, Р., Беррі, А., Пікер, К., Джефріс, Д., Андерсон, П., & Заболотна, О. (2024). Ефективність упровадження діяльнісних та ігрових методів навчання в освітній процес Нової української школи, 2019-2024. ФІнальний звіт. Австралійська рада дослідників освіти  - повний звіт

Summary report in English
Landing page https://research.acer.edu.au/learning_processes/36/
Report itself https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1038&context=l…

Full report in English
Landing page https://research.acer.edu.au/learning_processes/37/
Report itself https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1039&context=l…

Відвідайте LEGO Foundation, щоб завантажити Learning Through Play report by Rachel Parker and Dr Bo Stjerne Thomsen.

Для отримання додаткової інформації про інструменти та рамки для навчання через гру в школі, будь ласка, звертайтеся за адресою Rachel.Parker@acer.org, Amy.Berry@acer.org або Kellie.Picker@acer.org.