Освіта - це довіра, доброчесність і професіоналізм

Надіслав(-ла): Shchudlo Svitlana / Щудло Світлана, дата: чт, 09/22/2016 - 23:20

Інтерв’ю із проректором з наукової роботи Львівського національного університету імені Івана Франка, членом-кореспондентом НАН України, доктором хімічних наук, професором Романом Гладишевським.

Спілкувалася з проректором – віце-президент Української асоціації дослідників освіти, професор Оксана Заболотна.

17 серпня 2016 року проректор з наукової роботи Львівського національного університету імені Івана Франка професор Роман Гладишевський урочисто відкрив у Дзеркальній залі університету Першу літню школу Української асоціації дослідників освіти «Освітні дослідження: комунікація, написання грантів, методологія і публікації» (17-20 серпня 2016 р.) і від імені університету-господаря виступив з вітальним словом до учасників Школи, привітав гостей з Європейської асоціації дослідників освіти. В кулуарах з паном Романом Гладишевським спілкувалася проф. Оксана Заболотна. У своєму інтерв’ю проректор своїми думками щодо сьогодення і майбуття української освіти.

Проф. Оксана Заболотна: Як представник природничих наук Ви усвідомлюєте необхідність того, що теоретичні напрацювання повинні мати прикладну цінність. Що, на Вашу думку, слід зробити для того, щоб освітні дослідження, справді набули практичного значення?

Проф. Роман Гладишевський: Я вважаю, що всі науки є надзвичайно важливими. З одного боку,  природничі науки роблять прогрес в суспільстві. Ми надаємо їм багато уваги, говоримо про інноваційні напрями застосування результатів відкриттів у цих науках. З іншого боку – дослідження і результати інновацій в гуманітарних науках, без сумніву, такі ж важливі. На мою думку,  саме гуманітарні науки дають нам змогу заглянути в майбутнє, змоделювати, яким буде суспільство завтрашнього дня, і допомагають певною мірою скорегувати і напрями досліджень у природничій сфері. Особлива роль, безумовно, тут належить дослідженням у галузі освіти. В університеті ми готуємо інтелектуальну еліту, а це не означає лише одержання наукових результатів і відкриттів. Нашим важливим завданням в університеті є виховання особистості, професіонала і патріота своєї країни. І саме дослідження в галузі освіти відіграють винятково важливу роль.

Проф. Оксана Заболотна: Від імені Української асоціації дослідників освіти щиро дякуємо за те, що Львівський національний університет імені Івана Франка погодився стати місцем проведення Першої літньої школи для дослідників освіти. Це певною мірою співпало з становленням в університеті факультету педагогічної освіти. Які перспективи Ви пов’язуєте з сучасною підготовкою вчителя?

Проф. Роман Гладишевський: Ми дуже раді, що цей у часі тривалий процес завершився успішно і в університеті функціонує факультет педагогічної освіти. Організовуючи педагогічну освіту вчителів школи і викладачів вищих навчальних закладів, ми прагнемо того, щоб збільшити повагу до цієї професії. Нам слід змінити стереотип «непрестижності» педагогічного фаху так, щоб українське суспільство усвідомило, якою вдячною є ця професія. Думаю, кроки нашого університету, пов’язані зі створенням факультету педагогічної освіти, працюють на імідж учителя і викладача.

Проф. Оксана Заболотна: Дякуємо і зичимо успіхів у зміні стереотипів.

Проф. Роман Гладишевський: Мені здається, що  це стосується і ставлення до викладача університету. Можливо, ця проблема дещо охоплює і фінансовий бік, але вірю, що все в наших руках. Ми разом з Асоціацією дослідників освіти будемо працювати в цьому напрямі.

Проф. Оксана Заболотна: Дякую. Назвіть, будь ласка, три речі, які справді можуть змінити вищу освіту, перетворивши її на осередок інтелекту й інноваційних досліджень.

Проф. Роман Гладишевський: Перша річ, без сумніву, – це довіра до вчителя в школі і до викладача у вищому навчальному закладі. Вчителю, як і викладачеві, слід довіряти. Чомусь коли йдеться про освіту, часто згадують корупцію. Мені ж здається, що за замовчуванням повинно бути навпаки. Саме школа і університет мають бути осередками доброчесності й академічної культури; з цих закладів усе повинно починатися. Доброчесність іде разом із довірою.

Наступна важлива річ – це професіоналізм. Так, ми повинні реформувати освіту, тут сумніву немає, але ми не повинні також копіювати західні стереотипи і західні шляхи. У нас є свої надзвичайно добрі традиції і в освіті, й у вихованні. Варто знайти компроміс і, на мою думку, зараз у вищій школі працюють дуже добрі фахівці. Саме ось такі літні школи, як та, що сьогодні розпочалася у нашому університеті, покажуть шляхи подальшого розвитку. Вони можуть показати, як ми повинні реформувати освіту – не сліпо копіювати те, що роблять на Заході. Ми повинні врахувати наші традиції, наш досвід. І якщо подивитися на історію, то наші фахівці себе дуже добре представляють і в Україні, і за кордоном. Наша освіта на сьогоднішній день є на належному рівні. Але ми повинні дивитися ще й у завтрашній день. Ми повинні її розвивати так, щоб фахівці, яких ми готуємо, були конкурентоздатними як в Україні, так і за кордоном.

Проф. Оксана Заболотна: Дякую за оптимістичне бачення майбутнього української освіти.