УАДО будує мости, щоб зруйнувати стереотипи та упередження

Надіслав(-ла): Заболотна Оксана, дата: чт, 07/08/2021 - 13:23

11

Українська асоціація дослідників освіти виборола право на реалізацію проєкту “Будуємо мости, щоб зруйнувати стереотипи та упередження” за підтримки Центру Управління і Культури Європи університету Санкт-Галлена (Center for Governance and Culture in Europe University of St.Gallen) (Швейцарія).

Метою проєкту є поширення інформації про результати двох попередніх проєктів, реалізованих УАДО:  «Сприяння міжкультурному діалогу щодо реформування освіти в Чернівецькій області» (02 травня – 31 листопада 2018 р., в межах програми "Просування реформ в регіони" за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid) та Міжнародного фонду «Відродження» (http://www.irf.ua), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій та "Європейською правдою"), "На освітніх перехрестях: науково обгрунтований діалог із національними меншинами у Чернівецькій та Закарпатській областях» (2019, Фінська підтримка української шкільної реформи).

У двох попередніх проектах, що стосувалися мовного питання, міждисциплінарна група експертів провела 70 глибинних інтерв’ю, 6 фокус-груп та 4 круглих столи з представниками румунської меншини та українцями, які проживають на прикордонних територіях (учні старших класів, вчителі, директори, батьки, представники органів управління освітою). Також команда провела аналіз друкованих ЗМІ та соціальних мереж. Як результат, ми маємо широку базу даних про людей та матеріали, що виражають позицію щодо меншин на прикордонних територіях з основним акцентом на мовній проблемі.

Команда УАДО відзначила деякі стереотипи, поширені серед прикордонної громади. Деякі з них:

(1). Представники румунської меншини в Україні не говорять українською.

(2). Усі молоді представники румунської меншини не хочуть вивчати українську, оскільки пов’язують свої подальші життєві стратегії з роботою за кордоном.

(3). Мовний закон руйнує школи національних меншин.

(4). Неможливо однаково добре розмовляти українською (як державною мовою) та румунською (як рідною мовою).

Сподіваємося, що проєкт допоможе зробити практичні кроки, які могли б допомогти побудувати мости, щоб зруйнувати стереотипи та упередження та поширити результати нашого дослідження серед  спільноти.

Поширення розглядається як серія чотирьох медіа-мостів, які зберуть представників прикордонних громад учасники будуть відібрані з бази даних респондентів проектів).

Відкрите обговорення транслюватиметься на Youtube, Instagram та Facebook, охоплюючи різні категорії населення та залучаючи їх до обговорення.

Кожен медіа-міст буде присвячений руйнуванню одного стереотипу. ПІсля кожного медіа-мосту пост-реліз буде надісланий на різні радіоканали (українською та румунською мовами) (Radio Cernăuți онлайн - румунською мовою; UA: Буковина - українською мовою; Radio Plus TB (українською та румунською мовами мови); International Ukraine International - румунською та англійською мовами; Радіо 10).

Для кожного медіа-мосту команда підготує інфографіку на основі результатів досліджень (інтерв’ю, фокус-груп та аналізу засобів масової інформації) та коротку презентацію двох виданих книг: «На освітніх перехрестях: діалог з національними меншинами в Чернівецькій та Закарпатській областях» (2020 ), «Соціокультурний дискурс щодо мови навчання національних меншин у Чернівецькій області» (2019).

Отже, ми сподіваємося охопити широке коло зацікавлених осіб та пояснити науково обґрунтовані результати досліджень легко зрозумілою мовою

Команда проєкту: доктор соціологічних наук, професор Світлана Щудло (м. Дрогобич), кандидат соціологічних наук, доцент Тетяна Медіна (м. Чернівці), кандидат політичних наук Марін Герман (м. Чернівці). Координатор проєкту – доктор педагогічних наук, професор Оксана Заболотна (м. Умань).

Мовне питання є гострою проблемою протягом досить тривалого часу, і це спричинило багато бурхливих та емоційних дискусій, тому ідея мостів та діалогу є дуже важливою, адже допоможе зупинитися не на каменях спотикання, а на конструктивних шляхах подолання суперечності.